zaterdag, februari 1

Kledingdilemma's in de barre kou

Het kwik daalt, de wintersportvakantie komt steeds meer in zicht en de sneeuwvlokken zijn inmiddels ook uit de hemel komen vallen. Feit is: de winter is (eindelijk) gearriveerd. Waar klasgenootjes de winter vervloeken bij de eerste sneeuwvlok die er naar beneden komt, heb ik er weinig moeite mee. Ik heb altijd prima tegen een beetje koud gekund en vind de witte landschappen prachtig; ik kan me niet voorstellen dat iemand blijer wordt van een hele dag regen dan wakker worden met een dik pak sneeuw. Dat, in combinatie met de gezelligheid van kerst, oud & nieuw en mijn verjaardag zorgt ervoor dat winter, naast de zomer, mijn favoriete seizoen is. Voor mij het liefst geen kwakkelweer: óf lekker koud, een strakblauwe lucht en een pak sneeuw, óf diezelfde strakblauwe lucht maar dan met een graadje of 25.

Zoals ik al eerder aanhaalde heb ik altijd tegen de kou gekund. Nu is dat op het heden niet meer zo het geval. Waar ik vroeger met -10 lag te rollebollen in de sneeuw zonder helemaal bevroren thuis te komen begin ik nu al te koukleumen bij een graadje of 4. Of het komt doordat sinds mijn afval-avontuur mijn warm-houd-laagje ben kwijtgeraakt of dat ik me gewoon bewuster van lage temperaturen weet ik niet, maar een gegeven is dat ik het veel sneller koud heb dan vroeger. Ik dacht er slim op in te spelen door in de herfst heerlijke Shabbies met bontje te kopen. Veel meer sophisticated dan een stel UGGS aan de voeten maar toch heerlijk warm. Schijn bedriegt helaas: hoewel ze me al een paar maand van warme voetjes voorzien moet ik zodra het kwik onder nul gaat tóch een extra laag sokken aan mijn voeten gaan dragen. Misschien wel twee. 

Nog zoiets: Het laagjes dragen dat door iedereen de hemel in wordt geprezen. Deels ben ik het ermee eens, laagjes zijn fijn omdat je bij wisselende omstandigheden (zoals de temperatuur bij ons op school die in elk lokaal anders) altijd wat uit kunt trekken. Buitenshuis vind ik het echter niet zo fijn. Als ik laagjes draag doe ik dit meestal door één of twee shirtjes te combineren met een wat dikker jasje. Een jasje dat vaak maar nét onder mijn wollen winterjas pakt (waardoor ik eruit zie als een veredeld Michelin poppetje) en tevens in die combinatie die niet heel zweet bestendig blijkt te zijn. Situatie: net gedoucht, snel op de fiets, als een zwetende otter op school komen. Moet ik mijn jasjes maar in de kast laten hangen? Een andere winterjas vinden? Ik heb de oplossing nog steeds niet gevonden. 

Hoe leuk ik het ook vind om mezelf te behangen met sjaals, mutsen en handschoenen vergt het toch wat meer voorbereiding: Heb ik alles? Sjaal goed om? De keren dat ik de laatste paar weken al bijna mijn sjaal kwijt ben geweest doordat hij niet goed om mijn nek hing hou ik niet meer bij. Blij ben ik dan wel weer met mijn handschoenen: dun, een lekker fleece stofje van binnen zodat ze toch erg warm zijn én touchscreen-geschikt. Het liefst zou ik nog steeds leren varianten aanschaffen, maar omdat ik bang ben dat ik ze kwijt raak (nog zoiets in de winter) hou ik het maar even bij mijn fleece handschoentjes. 

En last but not least: Het panty/maillot dilemma. Dat er mensen zijn die moeite hebben in de winter een panty of maillot te moeten dragen snap ik echt niet (terwijl ik mensen die een 15 denier panty aan durven te trekken zelfs vervloek), maar er op de fiets achter komen dat je onderkleding toch niet zo warm was als gedacht is een hel. Ik ben er nog steeds niet over uit: Moet ik als het vriest nu een hele dikke panty dragen, een maillot (met een mooi patroontje om er zeker van te zijn dat het er niet uitziet als een legging, want die dingen zal ik nooit meer dragen) of moet ik die gewoon maar lekker in de kast laten liggen, naast al die mooie rokjes en jurkjes die het verdienen om gedragen te worden, en ze er weer uit halen als de temperaturen weer iets aangenamer zijn? Daarnaast heb ik ook geen idee of een dikke maillot/panty nu warmer is dan een goed paar jeans of juist niet. 

 Goed, dilemma's, dilemma's. Nu ben ik heel benieuwd of ik de enige ben die deze dagelijkse ruzietjes heeft met kleding in de winter? En zo ja, oplossingen zijn van harte welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie, ik lees ze allemaal!