zondag, februari 1

HOKUS POKUS PILATES PAS

 photo pilates_zps827eb84b.png
Bron foto's: Pinterest

Toen ik twee maanden geleden weer begon met fanatiek(er) krachttrainen merkte ik al snel dat ik een beetje bang werd voor overbelasting van mijn spieren. Door overbelasting heb ik al eerder last van mijn knie gekregen en met het krachttrainen merkte ik dat de pijn weer omhoog kwam. Ik ging me afvragen of ik in plaats van 3 sessies in de week niet één kon vervangen door iets anders, iets dat minder intensief zou zijn maar wel een goed effect zou hebben op mijn spieren. Ik kwam al snel uit bij Pilates, een sport waarbij je je diepe spieren traint en waar geen gewichtjes aan te pas komen. Ik besloot het uit te proberen en ik moet zeggen; inmiddels ben ik hooked.
Van mijn moeder had ik al eerder gehoord dat de sport misschien niets lijkt, maar dat het niet meevalt. Bij Pilates zijn uithoudingsvermogen en balans belangrijk; vooral bij dat laatste schiet het mij nogal eens tekort. Ik besloot in de kerstvakantie een proeflesje te nemen bij een sportschool in de buurt en een lesje bij de sportschool van mijn moeder te volgen. Ik moest wennen, maar kwam er al snel achter dat ik het een hele fijne manier van trainen vind en inmiddels volg ik wekelijks een lesje bij mijn sportschool in Groningen.
Pilates is geen Yoga, maar is wel iets zweveriger dan ik gewend ben van sporten: ademhaling is heel belangrijk en de oefeningen worden heel langzaam met veel herhalingen uitgevoerd. Tijdens zo'n uurtje Pilates voel ik mijn diepere spieren branden en na een aantal weken moet ik ook zeggen dat het lijkt alsof mijn core iets sterker is geworden. Wat ik in elk geval met zekerheid kan zeggen is dat het heel lekker is om een uurtje te sporten waarbij je zowel tot enige ontspanning lijkt te komen als dat je je spieren op een effectieve manier traint. Hoewel ik het gevoel van voldoening na een flinke kracht- of cardiosessie absoluut niet kan missen, is het ook wel eens lekker om een uurtje effectief te sporten en toch het gevoel te hebben dat je er zo nog een 10KM achteraan kan plakken. Dat uurtje Pilates per week; ik hou hem er zeker in!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie, ik lees ze allemaal!